پست مدرنیسم : حرکت از فلسفه تولید محور و فروش محور به بازاریابی تعقل گرا و بازارگرا
چالش های پست مدرنیسم:
1) چالش با واقعیت: توانمند سازی مشتری به جای رضایت مشتری
2) چالش با ماهیت انسان: نگاه به انسان ابزاری نباشد
3)چالش با ماهیت مصرف کننده: در پست مدرن مصرف کننده کمتر دنبال ارزشهای مادی است و بیشتر دنبال ارزشهای تجربه کردن فعالیت هاست
4) چالش با ماهیت ارتباطات: در مدرن یک طرفه بود - در پست مدرن دوطرفه
2 ویژگی مصرف کننده پست مدرن :
1)وفادار نیست 2) دارای شبکه ای از تعاملات و ارتباطات است
روندهای جدید پست مدرن:
1) از فعالیتی تجاری تا وظیفه ای فرهنگی 2) از بازاریابی مدیریتی تا بازاریابی تعاملی
3)از بازاریابی متمرکز تا غیر متمرکز 4) از بازاریابی منظم تا بازاریابی با فرآیندی پیچیده
در پست مدرن
- نقش مصرف کننده از حالتی منفعل به حالتی فعال تغییر پیدا کرده است.
- خاصیت تعاملی ، غیرمتمرکز و یادگیرنده از ویژگی های این عصر است.